Facebook voor bedrijven – De 21 beste Facebook tips
Je ziet eindelijk in dat jouw bedrijf ook een Facebook pagina moet hebben. Dit is niet zo’n rare gedachte want bijna 10 miljoen Nederlanders hebben tegenwoordig een Facebook account.
De kans is dus zeer groot dat jouw doelgroep ook actief is op dit sociale medium!
De reden dat je op dit artikel hebt geklikt is omdat je alles wilt halen uit jouw bedrijfspagina. In dit artikel ga ik je hiermee helpen en geef ik je de 21 beste tips voor bedrijven op Facebook.
De tips heb ik onderverdeeld in 3 verschillende categorieën:
- Content
- Website
- Facebook pagina
Content
1. Maak gebruik van video’s en afbeeldingen: Zoals je misschien al hebt gemerkt verschijnt er bijna nooit meer iets in de tijdlijn zonder dat er een afbeelding of video aan toe is gevoegd. Video’s en afbeeldingen zijn een zeer goede manier om voor extra betrokkenheid te zorgen.
2. Plaats alleen gerelateerde content: De grootste reden dat fans stoppen met het volgen van jouw pagina is, omdat ze te vaak niet gerelateerde content voorbij zien komen waar ze niet in zijn geïnteresseerd.
3. Beperk gepromote content: Promoot niet in elk bericht op Facebook jouw diensten of producten. Er zijn experts die aangeven dat je het beste in 20% van jouw content jouw producten kan promoten. Dit verschilt echter sterk per bedrijf en in welke branche ze zitten.
4. Schrijf geen te lange teksten: Te veel tekst zorgt ervoor dat mensen hun interesse verliezen. Maak dus geen berichten met meer dan 120 karakters.
5. Deel regelmatig iets op jouw pagina: Door regelmatig iets te posten op jouw Facebook pagina laat je zien dat je jouw bedrijfspagina serieus neemt. Mensen volgen eerder dit soort pagina’s dan pagina’s die soms wekenlang inactief zijn.
6. Plaats content over jouw doelgroep: Stel je hebt een evenement georganiseerd voor jouw klanten, dan kun je foto’s hiervan plaatsen op Facebook en vragen of ze elkaar willen taggen.
7. Focus je op video’s: Video’s krijgen voorrang op alle andere vormen van media. Plaats dus zoveel mogelijk gerelateerde video’s op jouw pagina.
8. Adverteer je beste content: Door jouw beste content te promoten op Facebook kun je voor een veel groter bereik zorgen.
Website
9. Plaats een Like Box op verschillende pagina’s op jouw website: Met een Like Box kun je ervoor zorgen dat je meer likes krijgt op je Facebook pagina via jouw website.
10. Benoem jouw facebook pagina in jouw blog: Het is belangrijk dat iedereen weet dat jij een Facebook pagina hebt. Dit kun je doen door een interessant bericht op Facebook uit te lichten in een van jouw blogs.
11. Vraag na de aankoop of ze jouw Facebook pagina willen volgen: Nadat een klant heeft afgerekend op jouw website zijn ze waarschijnlijk positief ingesteld over jouw product. Gebruik dit moment om te vragen of ze jouw pagina willen liken.
12. Facebook pop-up: Laat een pop-up op jouw website verschijnen waarin je vraagt of ze willen volgen op Facebook.
13. Gebruik de wordpress plugin WP-TopBar: Met deze plugin is het mogelijk aan de bovenkant van jouw websitepagina’s te vragen of ze jouw pagina op Facebook willen liken.
Facebook pagina
14. Promoot je pagina op andere social media accounts: Plaats bijvoorbeeld een bericht op jouw twitterpagina waarin je vraagt of ze je ook willen volgen op Facebook.
15. Winacties: Dit is een van de makkelijkste manieren om interactie te creëren voor jouw pagina. Zorg ervoor dat het liken van jouw pagina een van de vereisten is om kans te maken in de winactie.
16. Exclusieve acties op Facebook: Een van de belangrijkste redenen dat mensen een bedrijf volgen via Facebook is omdat ze op deze manier op de hoogte blijven van eventuele kortingsacties. Lees hier meer over dat onderzoek.
17. Bestudeer de statistieken van jouw pagina: Bekijk de statistieken van jouw berichten goed en kom erachter welke het beter doen dan de rest.
18. Samenwerking aangaan: Ga een samenwerking aan met een gerelateerde Facebook pagina. Promoot elkaars content, zodat jullie beiden een groter bereik krijgen
19. Promoot jouw pagina via de mail: Stuur een mail naar al jouw verzamelde mailadressen met de vraag of ze jouw pagina willen liken.
20. Geef jouw Facebook pagina dezelfde uitstraling: Jouw Facebook bedrijfspagina moet hetzelfde uitstralen als dat jouw website doet. Het is belangrijk dat je via alle kanalen dezelfde uitstraling hebt.
21. Reageer op jouw klanten: Facebook is en blijft een manier om in contact te komen met jouw potentiële klanten. Reageer dus zo snel mogelijk op vragen en ga het gesprek aan met de klant.