Google’s 77 belangrijkste SEO tips

Hoog in de Google zoekresultaten komen is niet makkelijk.

Er zijn meer dan honderden verschillende SEO tips die je kunt gebruiken om hoger in de zoekresultaten te komen van Google.

Maar waar vind je deze tips?

Je hebt geluk. Hieronder heb ik de 77 belangrijkste SEO tips verzameld, zodat je precies weet waar je rekening mee moet houden.

In dit artikel heb ik alle tips onderverdeeld in 4 verschillende categorieën:

  1. Pagina
  2. Website
  3. Interactie
  4. Webspam

Pagina

Pagina SEO tips

1. Keyword in de titel: De titel is een van de belangrijkste ranking factoren van een pagina. Zorg er dus voor dat het woord waar jij gevonden op wilt worden in jouw titel staat

2. Start jouw titel met een keyword: Volgens de data van Moz Presteren artikelen beter met het keyword vooraan in de titel, dan met het keyword achteraan de titel

3. Keyword in de beschrijving: Het is niet meer van grote waarde, maar met een keyword in de beschrijving geef je toch een bepaalde relevantie af.

4. Keyword in koptekst 1: Er wordt meer waarde gegeven aan een keyword dat geschreven staat in koptekst 1, dan aan een keyword geschreven in alinea.

5. Keyword wordt meerdere keren gebruikt in het artikel: Door een keyword meerdere keren te gebruiken in een artikel, geef je een bepaalde relevantie aan met het bepaalde woord

6. Lengte van je artikel: Artikelen met meer dan 2.000 woorden kunnen dieper ingaan op de inhoudt. Langere artikelen krijgen dus de voorkeur op korte artikelen.

De beste content bevat boven de 2000 woorden

7. Laadtijd van de HTML codes: De laadtijd van een pagina speelt een grote rol in het hoger komen in de zoekresultaten.

8. Artikelen kopiëren: Het kopiëren van een artikel op jouw website of het lichtelijk aanpassen hiervan, kan negatieve gevolgen hebben voor de vindbaarheid van jouw website in Google.

9. Rel=Canonical: In het geval je deze tag goed gebruikt, kun je er hiermee voor zorgen dat Google jouw content niet meer ziet als gekopieerd.

10. Afbeelding optimalisatie: Afbeeldingen spelen ook een rol in de relevantie van het artikel. Je kunt een afbeelding relevanter maken door de bestandsnaam aan te passen, Alt tekst toe te voegen, een titel te geven en een beschrijving toe te voegen.

11. Updaten van jouw artikelen: Google kijkt ook naar de publiceerdatum van jouw artikel en wanneer je hem voor het laatst hebt bijgewerkt.

Houdt jouw content up to date

12. Artikelen herschrijven: Een artikel alleen updaten met enkel een paar woorden veranderen heeft veel minder waarde dan het herschrijven en bijvoegen van verschillende teksten.

13. Frequentie van de updates: Het aantal keren dat je de pagina update speelt ook een rol in het ranken van de verschillende zoekresultaten.

14. Keyword gebruiken in de inleiding: Het gebruiken van jouw keyword in de eerste 100 woorden is ook erg belangrijk om relevant over te komen over een bepaald onderwerp.

15. Keyword gebruiken in een koptekst 2: Door jouw keyword te benoemen in een H2 tage, geef je een bepaalde relevantie af over een onderwerp.

16. Volgorde van jouw titel: Wanneer je hoog in de zoekresultaten wilt komen voor “hoe speel je gitaar”, dan rank je het beste wanneer dit ook de titel is van jouw artikel.

17. Kwaliteit van uitgaande links: Veel SEO experts denken dat het plaatsen van links naar autoriteit websites voor een hoger vertrouwen kan zorgen van de kwaliteit van jouw content.

18. Thema van uitgaande links: Wanneer je een artikel schrijft over de film “50 first dates”, dan kan een uitgaande link naar een bioscoop duidelijk maken aan Google dat je schrijft over de film en niet schrijft over 50 verschillende ideeën voor een eerste date.

19. Originele content: Is de content in jouw artikelen origineel? Als je stukken tekst in jouw content hebt gekopieerd en geplakt van een andere website, dan ga je nooit zo hoog ranken als die website.

20. Handige tools: Een handige tool dat beleggers kan laten zien wat hun rendement zal zijn na 10 jaar, heeft een positief effect op de kwaliteit van jouw artikel.

21. Aantal uitgaande links: Te veel uitgaande links kunnen er ook weer voor zorgen dat Google denkt dat je content niks toevoegt.

22. Media: Het toevoegen van video’s en afbeeldingen geeft een signaal af van de kwaliteit van jouw content.

23. Aantal interne links naar de pagina: Het aantal links naar een pagina laat zien hoe belangrijk het artikel is in vergelijking met de andere artikelen

24. Kwaliteit van interne links: Een link van een belangrijke pagina is van hogere waarde dan een link van een pagina zonder een backlink.

25. Gebroken links: Veel gebroken links op een pagina geeft een teken dat de website niet meer wordt onderhouden en niet van hoge kwaliteit is.

26. Affiliate links: Enkele Affiliate li nks op een pagina zijn geen probleem, maar wanneer dit er te veel worden kan dit negatieve gevolgen hebben op de kwaliteit van jouw content.

27. Lengte van de URL: Lange URL’s doen het meestal slechter dan korte URL’s

28. Afstand van de homepage: Hoe dichter het artikel tot de homepage staat, hoe beter hij zal ranken in Google.

29. Pagina categorie: Google controleert de relevantie van het artikel met de categorie waaraan het gekoppeld is.

30. Keyword in de URL: Gebruik de keyword in de URL

31. Opsommingtekens en nummering: Door gebruik te maken van opsommingtekens en nummeringen maak je jouw content gebruikersvriendelijker. Google heeft aangegeven dit hun voorkeur te geven.

31. Gebruikersvriendelijke lay-out: Hieronder vind je de citaat van de ‘Google Quality Guidelines Document’:

The page layout on highest quality pages makes the main content immediately visible

32. Bruikbare content: Google vindt het belangrijk dat de bezoeker bruikbare content te zien krijgt.

 

Website

Website SEO tips

33. Website levert unieke content: Google heeft aangegeven dat ze websites die geen unieke content leveren lager plaatsen in de zoekresultaten. Dit is vooral het geval met kleine Affiliate websites.

34. Contact pagina: Google vindt het erg fijn wanneer er een contactpagina is met een goede hoeveelheid contact informatie.

35. TrustRank: Het vertrouwen van een website. Dit wordt gemeten met het aantal links dat jouw website verwijderd is van een zeer vertrouwde website.

36. Structuur van de website: Door een duidelijke structuur aan te brengen op de website, kan Google jouw pagina’s beter organiseren. Een silostructuur is aanbevolen.

37. Website updates: Hoe vaak de website wordt geüpdatet en hoe vaak er nieuwe content verschijnt.

38. Sitemap: Een sitemap zorgt ervoor dat zoekmachines jouw website beter kunnen indexeren.

39. SSL versleuteling: Google heeft aangegeven website met SSL versleuteling hoger te laten ranken in de zoekresultaten.

40. Geoptimaliseerd voor mobiel: Zorg ervoor dat jouw website mobiel vriendelijk is. In deze documentatie is te vinden wat Google hiermee bedoeld

41. Youtube video’s: Video’s geüpload via Youtube krijgen voorrang op andere video’s.

42. Gebruiksvriendelijke website: Wanneer je een gebruiksvriendelijke website hebt, zorgt dit voor een lagere bouncerate en meer pageviews. 2 Belangrijke factoren voor het ranken van jouw website.

43. Gebruik maken van Google Analytics en Google Webmaster Tools: Er zijn SEO experts die denken dat het gebruik maken van deze 2 software positieve gevolgen kan hebben op het beter vindbaar worden in Google.

44. Aantal backlinks van verschillende domeinen: De grootst ranking factor is nog altijd het aantal backlinks dat je krijgt vanuit verschillende websites. Een pagina met 10 backlinks van verschillende domeinen staat een stuk hoger in Google dan een pagina met 10 backlinks van 1 domein.

45. Autoriteit van het linkende domein: De autoriteitsscore dat de website heeft die een backlink naar jouw pagina stuurt is van groot belang.

46. gesponsorde links: Wanneer er woorden zoals gesponsord of link partners staan bij jouw backlink, dan heeft dit een negatief effect op de waarde van de link.

47. Links in de content: Backlinks die in de content zijn geplaatst zijn van grotere waarde dan backlinks op een lege pagina.

48. Tekst van (back)links: De tekst die gegeven is aan de backlink is een andere methode om te controleren of de pagina wel relevant is voor een bepaalde zoekterm.

49. Locatie van de link: Links aan het begin van de pagina zijn over het algemeen van grotere waarden dan links aan het einde van de pagina.

50. Backlinks van relevante websites: Een backlink van een website uit dezelfde niche is van veel hogere waarde dan een backlink van een algemene website.

51. Relevantie van de backlink pagina: Een pagina dat linkt naar jouw artikel over hetzelfde onderwerp is van grotere waarde, dan wanneer dit niet het geval is.

52. Keyword in de titel: Google geeft extra waarde aan links die zijn gegeven vanuit een pagina met dezelfde keyword in de titel.

53. Links van een echte website: Links die afkomen van een echte website zijn belangrijker dan links die afkomen van nep blogs. Hiermee bedoel ik blog websites die zijn opgezet voor het genereren van backlinks.

54. Rating van de pagina: Een pagina waar gebruikers een rating aan kunnen geven komen over het algemeen hoger te staan in Google’s zoekresultaten.

Rating van jouw pagina

55. Trustrank van linkende websites: De trustrank van websites die naar jou linken bepalen voor een groot deel wat de trustrank wordt van jouw website.

56. Links forums: De links die je ontvangt van forums zijn van veel kleinere waarde dan hoogwaardige in-content backlinks.

57. Aantal uitgaande links op de pagina: Een backlink van een pagina met veel uitgaande links is van een niet zo grote waarde.

59. Aantal woorden van de backlink pagina: Een link van een pagina met 1.000 woorden is belangrijker dan een link van een pagina met 50 woorden.

 

Interactie

Interactie SEO tips

60. Hogere CTR van een pagina: Een pagina met een hoge CTR voor een bepaalde zoekterm kan een hogere ranking verwachten in de zoekresultaten.

61. Bounce rate: Pagina’s met een hoge bounce rate voldoen niet aan de verwachting van de bezoeker en gaan dus nooit hoog in de zoekresultaten komen te staan.

62. Direct verkeer: Een website met veel direct verkeer is van grotere waarde voor de bezoeker en rankt dus ook hoger in Google.

63. Terugkerende bezoekers: Websites met veel terugkerende bezoekers krijgen een boost in de zoekresultaten.

64. Aantal reacties: Het aantal reacties geeft een signaal over de kwaliteit van het artikel.

65. Tijd op pagina: Google kijkt goed naar de tijd dat een gebruiker op de website is. Wanneer een gebruiker lang op jouw website blijft rondhangen, betekent dit dat jouw content van hoge kwaliteit is.

66. Twitter: Het aantal tweets die gaan over jouw artikel, kunnen een invloed hebben op jouw ranking in Google.

67. Facebook: Het aantal likes dat jouw facebookpagina heeft en de interactie op jouw berichten, geven een klein signaal af aan Google.

68. Pins op Pinterest: Nu Pinterest steeds populairder wordt en er heel veel publieke data op te vinden is, kan Pinterest ook een signaal afgeven aan Google.

69. Zoekopdrachten naar jouw merk: Hoe vaker er wordt gezocht op jouw merknaam, hoe sterker signaal dit afgeeft over de grootte van het bedrijf.

 

Webspam

Begin niet aan webspam

70. Redirects: Een redirect waardoor de bezoeker de sitecontent niet te zien krijgt heeft een zeer negatief effect op de vindbaarheid van de pagina

71. Pop-ups: Pop-ups leiden de bezoeker af van de content op de website. Veel pop-ups zijn een signaal van een website met een lage content kwaliteit.

72. Over geoptimaliseerde pagina’s: Het keyword komt veel te vaak voor op de pagina.

73. Te veel advertenties: Websites met te veel advertenties scoren lager in de Google rankings.

74. Verstoppen van Affiliate links: Google is niet de grootste fan van Affiliate websites. Het verstoppen van Affiliate links kan zelf voor een penalty zorgen.

75. Geautomatiseerde content: Websites die content laten schrijven door een computer hoeven niet op hoge rankings te hopen.

76. Te veel backlinks van niet gerelateerde websites: Een website met erg veel niet gerelateerde backlinks doen het meestal slechter in de zoekresultaten

77. Onnatuurlijk veel backlinks vanaf bepaalde soort websites: Een groot gedeelte van jouw backlinks komen af van bijvoorbeeld forums

Dit waren de 77 SEO tips die ik met je wilde delen in dit artikel. Heb jij misschien nog enkele andere SEO tips die ik vergeten ben met jullie te delen? Laat het hieronder dan weten in de reacties.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *